Wed. Feb 21st, 2024

Fie că aștepți un autobuz, te joci afară sau plimbă câinele – în timpul sezonului mai rece de iarnă, toată lumea caută modalități de a se încălzi. Din fericire, procesul pe care corpul tău îl folosește pentru a descompune alimentele servește ca un încălzitor intern.

Dar când vremea este rece, sunt necesare și unele strategii de apărare pentru a preveni corpul tău să-și piardă căldura în mediul înconjurător. Pe măsură ce diferența de temperatură dintre corpul tău cald și mediul său frig crește, căldura se pierde mai rapid. Devine mai mult o provocare pentru a menține o temperatură normală a corpului.

Și doi oameni cu aceeași temperatură exactă a corpului în același mediu exact pot avea percepții foarte diferite. Unul se poate simți înghețat, în timp ce celălalt este complet confortabil.

Dar dincolo de experiența subiectivă a răcelii, cercetătorii știu că răspunsurile fiziologice naturale la frig, precum și adaptările comportamentale – cum ar fi împachetarea! – vă poate ajuta să vă mențineți corpul în jur de 98,6 grade Fahrenheit și să vă asigurați că vă simțiți cald.

Ce face corpul tău

Sângele tău curge prin corpul tău transportând nutrienți, oxigen și alte substanțe biologice importante. Și acest sistem de livrare aduce, de asemenea, căldura produsă în mușchi către piele, unde este eliberată.

Când intri într-un mediu rece, corpul tău redistribuie sângele către trunchi, protejând și menținând căldura organelor vitale de acolo. În același timp, corpul dumneavoastră restricționează fluxul de sânge către piele. Îngustarea drumurilor până la piele înseamnă că mai puțină căldură poate face călătoria și, astfel, se pierde mai puțin în mediu. Iar reducerea la minimum a cantității de sânge care ajunge la piele – care se află în cea mai apropiată apropiere de frig – înseamnă că puteți păstra mai mult din căldura internă.

O altă strategie defensivă pe care o folosește corpul pentru a rămâne cald este creșterea activității musculare. Acest lucru, la rândul său, crește metabolismul și creează mai multă căldură. Gândiți-vă la o plimbare vioaie de iarnă, când mercurul s-a scufundat cu adevărat – dinții vă pot clănțăni, iar brațele și picioarele vă pot tremura necontrolat de fiori. Această utilizare aparent neproductivă a mușchilor este de fapt un efort de a crește temperatura corpului prin descompunerea mai multor nutrienți pentru a vă alimenta cuptorul intern.

Diferențele în dimensiunea corpului, grăsimea corporală și activitatea metabolică influențează modul în care diferiți indivizi experimentează răceala. Persoanele mai mici, cu niveluri mai mici de grăsime corporală, pierd mai multă căldură în mediu decât persoanele mai mari, cu mai multă grăsime corporală. Un individ mai mare poate avea o masă musculară crescută, care este un producător de căldură, sau o grăsime corporală crescută, care funcționează ca un izolator pentru a reduce pierderea de căldură. Aceste diferențe nu sunt ușor de schimbat.

Lucruri pe care le poți face

Pentru a menține o senzație de căldură, îți poți manipula îmbrăcămintea, activitatea și mâncarea.

Cel mai obișnuit lucru pe care oamenii îl fac pentru a rămâne cald este să poarte o haină, pălărie și mănuși. Evident, creșterea grosimii îmbrăcămintei sau grămadă pe straturi ajută. Hainele de iarnă nu servesc pentru a vă încălzi, ci mai mult ca un mijloc de a împiedica dispersarea căldurii pe care o produceți în mediul înconjurător.

Contrar credinței populare, capul nu este o sursă mai mare de pierderi de căldură decât orice altă parte a corpului acoperită corespunzător. Dacă ar fi să porți o pălărie caldă și fără haină, trunchiul tău ar contribui cel mai mult la pierderea de căldură, datorită modului în care corpul tău își redistribuie sângele în condiții de frig. Dacă vă puteți menține torsul cald, veți menține fluxul de sânge către membre și de multe ori puteți menține calde brațele, picioarele, mâinile și picioarele.

În al doilea rând, a fi activ fizic face ca mușchii tăi să se contracte, descompunând mai mulți nutrienți, ceea ce generează căldură suplimentară. Această producție suplimentară de căldură poate ajuta la menținerea temperaturii corpului și a senzației de căldură. Poate ai observat asta în propria ta viață, dacă ai alergat un pic pe loc sau ai făcut un set rapid de jumping jacks când ești afară în frig.

Din păcate, activitatea fizică sau straturile de îmbrăcăminte pot înclina balanța peste ceea ce aveți nevoie pentru a compensa pierderile de căldură. În acest caz, veți experimenta o creștere a temperaturii corpului – iar corpul dumneavoastră va începe să transpire în efortul de a se răci. Acesta este un rezultat prost, deoarece evaporarea transpirației va duce la rate mai mari de pierdere de căldură.

Serhii Danevych/Unsplash, CC BY” data-src=”https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/j1RNUirC4lCQKhehWZHnRA–/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTcwNTtoPTEwNTg-/https://media.zenfs.com/en/the_conversation_us_articles_815/9b8f60d79077ed5d0f95264f5cf63307″/>

În cele din urmă, mâncatul crește producția de căldură de către organism. Procesul de descompunere a alimentelor va crește ușor temperatura corpului. Uneori, camperii vor lua o gustare înainte de culcare, în efortul de a rămâne mai cald peste noapte. În timp ce impactul metabolic al unei mici gustări poate să nu fie mare, punctul de răsturnare dintre echilibrul de căldură și pierderea de căldură este destul de mic.

De asemenea, puteți observa nevoia de a urina – ceea ce medicii numesc diureză la rece. Este un efect secundar al constrângerii vaselor de sânge și al creșterii care rezultă a tensiunii arteriale, deoarece aceeași cantitate de sânge are un spațiu mai mic disponibil pentru a călători prin corpul dumneavoastră.

Și dacă ești genul care tinde să simtă frig și să-ți lase haina pe chiar și în interior, s-ar putea să vrei să regândești obiceiul. Pielea ta va fi îmbogățită cu sânge pe măsură ce corpul tău încearcă să disipeze excesul de căldură în interior. Cel mai rău dintre toate, s-ar putea să începi să transpiri. Odată ce te întorci pe ușă, s-ar putea să te simți și mai rece la început decât ai avea, deoarece aerul rece elimină căldura de pe piele și transpirația ta se evaporă. Pentru a rămâne confortabil, cel mai bun pariu este să te îmbraci corespunzător, fie în interior, fie în exterior, iarna aceasta.

Acest articol este republicat de The Conversation, o organizație de știri nonprofit, independentă, care vă oferă fapte și analize de încredere pentru a vă ajuta să înțelegeți lumea noastră complexă. A fost scris de: JohnEric W. Smith, Universitatea de Stat din Mississippi

Citeşte mai mult:

JohnEric Smith a primit finanțare pentru cercetare de la mai multe companii de nutriție sportivă. Este membru al Consiliului consultativ al Dymatize Nutrition.