Recenzie: Transcending Conquest: Nahua Views of Spanish Colonial Mexico

Stephanie Wood începe Transcending Conquest cu o prefață de douăsprezece pagini în care își descrie nu numai metodologia și baza de sursă, ci și motivațiile pentru realizarea acestui proiect. Poate ca o apărare preventivă – ea observă că unii ar putea să o respingă ca „lipsă de autoritate suficientă” pentru a aborda codurile nahuatl ca vorbitoare de engleză americană – Wood își petrece o mare parte din introducere descriind experiențele din copilărie cu muncitorii migranți mexicani înainte de a-i îndrepta atenția la chestiuni mai tehnice (ix). Această introducere hotărât informală pare ciudat de populară și aproape șocantă, atunci când cititorul trece de la acele pagini în explicația lui Wood despre metodologia ei și scopul urmărit al cercetării ei. Ea limitează în mare măsură sursele secundare și informațiile istoriografice la această prefață și la notele ei de final; există puțin context dat despre cucerirea în sine, cu excepția cazului în care este relevant pentru o anumită scenă sau figură.

Transcending Conquest cuprinde șase capitole, fiecare avansând în timp până la un anumit punct cronologic când un anumit tip de codex sau manuscris a fost cel mai probabil compus și a fost cel mai răspândit. Ea include mai multe exemple din fiecare tip de sursă și țese ilustrații în tot textul, mai degrabă decât să le limiteze la o inserție undeva lângă mijlocul cărții. Astfel, în capitolul care descrie codicele scrise cel mai apropiat de data reală a cuceririi, o pictograma unui spaniol care se luptă cu un războinic indigen apare chiar înaintea analizei de către Wood a acelei pictograme. După cum afirmă ea în prefața ei, Wood privește dincolo de aspectele mai evidente ale portretelor indigene ale spaniolilor pentru a observa că aceste portrete contrazic adesea presupunerea tradițională conform căreia aztecii și alte grupuri indigene îi priveau pe spanioli ca pe zei întors din ceruri.

Wood afirmă în mod explicit că intenționează să scrie nu un tratat monolitic despre vederile indigene despre cucerirea spaniolă și perioada colonială, ci mai degrabă o serie de capitole care funcționează ca eseuri legate tematic, care se bazează pe o bază comună de surse indigene. Poate în mod adecvat, având în vedere introducerea treptată a scrierii alfabetice la „artiști-autori” Nahua, Wood folosește doar surse picturale în capitolele sale inițiale, încorporând manuscrise și alte surse textuale pe măsură ce cartea progresează din perioada cuceririi până în perioada colonială (23). Pictogramele și scenele ei selectate provin din coduri din arhive aflate atât în ​​America, cât și în Franța.

Wood citește îndeaproape sursele alese de ea – ea susține că pictogramele pot fi într-adevăr citite, deoarece au în mare măsură aceeași funcție ca textele alfabetice – pentru indicii și perspective, probabil trecute cu vederea de către alții care ar fi putut respinge sau minimiza importanța dovezilor picturale, având în vedere comunitatea Preferința europeană pentru materialele bazate pe cuvinte. Ea nu exclude categoric sursele textuale, dar în capitolul care se ocupă de titluri, documente scrise care detaliază drepturile unui oraș de a revendica anumite loturi de pământ, Wood apare puțin mai puțin încrezător decât în ​​cele despre codice și hărți, documente care combină elemente textuale și pictografice pentru a relata istorii și genealogii locale.

Transcending Conquest este poate puțin scurt, cu doar 162 de pagini de text, inclusiv prefața; Notele și bibliografia lui Wood sunt destul de voluminoase prin comparație, ocupând cincizeci și trei de pagini suplimentare. În ciuda trepidației sale inițiale declarate, Wood reușește cu argumentul ei că există alte indicii care pot fi găsite în codicele și manuscrisele indigene, chiar și pentru cei care se află în afara cadrului discursiv al indigenității.