. . .

Recenzie de carte: Să fie lumină – Povestea luminii de la atomi la galaxii (ediția a doua)

Această a doua ediție a „Let there be Light: the Story of Light from Atoms to Galaxies” este, ca și prima ediție, o carte încântătoare. Lumina, sau mai general radiația electromagnetică, este vehiculul pe care autorii îl folosesc pentru a parcurge subiectul larg al fizicii și o fac într-o manieră plină de umor, blândă, dar serioasă. Deși multe dintre subiecte au fost revizuite – iar ultimul capitol actualizat pentru a răspunde la apariția bosonului Higgs – cartea nu și-a pierdut nimic din atractivitatea primei ediții. În timp ce prezentarea este de un nivel potrivit pentru elevii de nivelul al treilea, există multe în carte care pot stârni apetitul elevilor străluciți de liceu angajați în primul lor studiu serios al subiectului. În plus, profesorii de fizică de la al doilea și al treilea nivel vor găsi perspective și anecdote din abundență pentru a aroma procesul de predare.

Cartea are un flux narativ plăcut și ușor, cu ilustrații excelente, fotografii și ocazional „interludii istorice” bine alese. Subiectele sunt, totuși, tratate cu un grad bun de rigoare. În cea de-a doua ediție, majoritatea derivărilor matematice, care au apărut ca anexe la capitolele primei ediții, au fost înlocuite cu descrieri verbale, iar enunțurile matematice cheie sunt prezentate pe „tablete negre”, toate pentru a face cartea mai accesibilă cititor general. Cu riscul de a fi considerat hotărât demodat, recunosc că regret eliminarea apendicelor matematice. Fizica este bine servită de matematică, iar elevul serios învață să aprecieze precizia și claritatea pe care analiza matematică le poate aduce unui subiect.

Cartea încearcă, cu mult succes, să arate o conexiune subiacentă între subiectele aparent disparate cu care se confruntă studentul care se angajează într-un studiu de fizică. De asemenea, plasează subiectele într-un context istoric, subliniind numeroasele eforturi umane care au contribuit la înțelegerea noastră modernă remarcabilă a lumii fizice. A acorda respectul cuvenit eforturilor umane care au dus la mari descoperiri, fără a îngreuna în mod inutil studentul, este o chestiune delicată.

De exemplu, nu ne putem aștepta ca un tânăr student să urmeze călătoria chinuitoare a lui Planck până la descoperirea sa a cuantizării energiei oscilatorului armonic liniar atomic (cum este descris atât de bine în cartea recentă a lui Malcolm Longair „Concepte cuantice în fizică”). Cu beneficiul retroviziunii, se poate simplifica povestea într-una mult mai adaptabilă studentului, dar există pericolul ca o expresie precum „Descoperirea lui Planck a quantelor de lumină” (așa cum este citată în Prefață) să-și găsească drumul în narativ. Povestea este spusă corect în paginile 18 și 19, iar lui Einstein i se recunoaște cuvenită, care în 1905 a extins ideea lui Planck de cuantizare la lumina însăși.

Pentru un fizician adevărat, există o frumusețe uimitoare în fizică. Această carte este mult în simpatie cu acest punct de vedere și se încheie prin a-l cita pe Abdus Salaam despre credința tuturor fizicienilor: „cu cât căutăm mai adânc, cu atât minunea noastră este mai entuziasmată”. Aceasta poate fi cartea care oferă studentului care se luptă o privire asupra frumuseții care face ca studiul serios al fizicii să fie atât de util.